پرتال مشتریان ایده
RSS Feed
اخبار
Jun
28

بوت کمپ چیست؟

بوت کمپ در گذشته به معنای یک کمپ نظامی آموزشی بود که برای استخدام نیروهای جوان، با استعداد و پرتلاش برای استخدام انجام می شد بوت کمپ های نظامی، کمپ هایی هستند که زمان برگزاری این بوت کمپ ها مراحل بسیار خشن و سرعتی می باشد. در پایان این دوره های نظامی افراد برتر بصورت تضمینی استخدام می شوند. امروزه بوت کمپ ها معانی متفاوتی به خود گرفته اند. آن ها با اهداف آموزشی و پرورش ویژگی ها و تخصص ها به پا می شود. بوت کمپ ها یک ویژگی بخصوص و برتری خاصی دارند و آن هم پروژه محور بودن آن است. شما با کار بر روی پروژه ها می توانید رزومه خوبی برای خود درست کنید و همچنین در یک تجربه واقعی و عملی قرار گرفته اید و خود را محک می زنید. بوت کمپ در واقع یک دوره آموزشی فشرده و هدفمند، برای پرورش افراد با استعداد و علاقه‌مند است.

تاریخچه بوت کمپ

همانطور که گفته شد بوت کمپ در ابتدا در فعالیت های نظامی استفاده می شد. اولین بوت کمپ در سال ۱۸۸۸ توسط ارتش آمریکا در جهت توسعه مهارت های فردی افراد مثل رژیم غدایی و تناسب اندام برگزار شد. این بوت کمپ ها، کمپ های آموزشی بصورت فشرده و با درجه سختی بالا بود که برای متخصص شدن افراد در حوزه های بخصوصی طرح ریزی شد.

بوت کمپ با کارآموزی چه تفاوتی دارد؟

کارآموزی و بوت کمپ هر دو مزیت‌های خاص خود را دارند. کارآموز یک شرکت معمولا بخشی از کارهای یک شرکت را بر عهده می‌گیرد و در حین کار، آموزش‌های لازم برای انجام هر چه بهتر وظیفه خود را می‌بیند. بنابراین ویژه کار در همان شرکت تعلیم می‌بیند و شاید اگر زمانی قصد ترک آن مجموعه را داشته باشد، موقعیت‌های شغلی کمی با توانایی‌های او سازگار باشد. این در حالی است که در بوت کمپ، یک پروژه خاص و معین بصورت شخصی و یا گروهی در پایان دوره به نتیجه خواهد رسید. یعنی تمامی مراحل و پیچ و خم‌های آن پروژه با هم فکری و برنامه‌ریزی گروه و یا خود شخص پشت سرگذاشته می‌شود. این موضوع باعث می‌شود فرد توانایی حل مسئله را تجربه کند و بتواند در شرکت‌های بیشتری شانس استخدام داشته باشد.

در جواب این سوال که بوت کمپ بهتر است یا کارآموزی؟ پاسخی یکتا و مشخص وجود ندارد و بسته به شخصیت و علاقه فرد تصمیم‌گیری متفاوت خواهد بود. برای کسی که دوست دارد، تمام تمرکز و حواس خود را روی یک کار و مسئله بگذارد و علاقه‌مند به تغییر محل کار خود نیست، احتمالا کارآموزی مفیدتر باشد اما کسی که برایش ثبات در یک موقعیت شغلی و تمرکز روی یک فعالیت خاص سخت باشد، تجربه بوت کمپ می‌تواند فواید بیشتری داشته باشد. اگر ما شناخت کافی از شخصیت و توانایی‌های خود داشته باشیم، بدون شک می‌توانیم در بزنگاه‌ها انتخاب درستی بگیریم.

تفاوت در دوره‌های آموزشی مختلف با بوت کمپ چیست؟

بوت کمپ‌ها، دوره‌های آموزشی فشرده، گروهی و کاملاً عملی هستند. به عبارت دیگر، شما در دوره‌های آموزشی مختلف، هدفتان افزایش دانش یا مهارت در یک زمینه‌ی به‌خصوص خواهد بود. این در حالی است که بوت کمپ‌ها به منظور افزایش مهارت و عمل(شایستگی) در یک حوزه‌ی کاری برگزار می‌شود. بنابراین مهم‌ترین تفاوت بوت کمپ‌ها را با سایر دوره‌های آموزشی، می‌توان در هدف نهایی آن‌ها دانست.

تفاوت دیگری که در بوت کمپ‌ها با سایر دوره‌های آموزشی به چشم می‌خورد، زمان فشرده و کوتاه آن است. بوت کمپ‌ها برخلاف کارآموزی‌ها و شیوه‌های دیگر آموزشی، شما را برای بازار کار شغلی گسترده‌تری آماده می‌کنند.

مزایای بوت کمپ نسبت به سایر راه های آموزشی

  • تقویت روحیه کار تیمی و افزایش یادگیری
  • صرفه جویی در زمان و نقد و بررسی عملکرد فرد
  • تجربه بیشتر
  • نظم و هماهنگی
  • اشتراک اهداف افراد شرکت کننده
  • یافتن دوست و همکار
 
۴.۷/۵ - (۷ امتیاز)

نوشته بوت کمپ (boot camp) اولین بار در مجله تخصصی آموزش و توسعه منابع انسانی. پدیدار شد.


نظرات (0)
ارسال یک نظر جدید
 
 
نام کامل:
ایمیل:
نظرات: