پرتال مشتریان ایده
RSS Feed
اخبار
Oct
22

سبک‌ یادگیری وارک توسط نیل فلیمینگ (Neil Fleming) معرفی شد.این مدل، شامل ۴ سبک می باشد.

VARK از حرف اول کلمه‌ های دیداری (Visual) ، شنیداری (Auditory)، خواندنی و نوشتنی (Reading / Writing) و حرکتی (Kinesthetic) گرفته شده است.

وارک

در این مدل سه اصل اساسی وجود دارد:

  • هر کسی توانایی یادگیری را دارد، اما به شیوه خاص خودش
  • هنگامی که شیوه‌ های یادگیری متفاوت یادگیرندگان مورد توجه قرار می‌ گیرد، انگیزه یادگیری آنان افزایش می‌ یابد
  • محتوای یادگیری به وسیله استفاده از نیروی حواس و ادراکات مختلف به بهترین نحو یاد گرفته می‌ شود

سبک یادگیری دیداری(Visual):

افرادی که سبک یادگیری آن‌ ها دیداری است با استفاده از تصاویر، نمودارها، اشکال، نقشه‌ ها و زبان بدن بهتر یاد می‌ گیرند. به‌ طور کلی این دسته از افراد در دریافت اطلاعات بصری قوی تر هستند.

سبک یادگیری شنیداری‌‌(Auditory):

افرادی که سبک یادگیری آن‌ ها شنیداری است با استفاده از گوش دادن و آموزش‌ های شفاهی نظیر شنیدن سخنرانی،پادکست‌ و یا توضیحات شخص دیگری بهتر یاد می‌ گیرند وآموزش ها بر ذهن آن‌ ها، بیشتر اثر می‌ گذارد.

سبک یادگیری نوشتاری‌‌-خواندنی(Reading-Writing):

افرادی که سبک یادگیری آن‌ ها نوشتاری-خواندنی است، با متون و کلمات ارتباط بهتری برقرار می‌ کنند. این افراد معمولاً در زمینه ‌های تحصیلی موفق‌ تر از سایرین عمل می‌ کنند.

سبک یادگیری عملکردی یا حرکتی(Kinesthetic):

این سبک یادگیری در واقع، از نوع حرکتی (لمس کردن) است. به زبان ساده،‌می‌ توان گفت افرادی که جزو این سبک حساب می‌ شوند،قدرت یادگیری عملی بهتری دارند و با تبدیل تئوری به عمل و تمرین آن‌ ها،یادگیری فوق‌ العاده‌ای پیدا می‌ کنند.

بر اساس مدل وارک، ما دارای ترکیبی از این سبک ‌های یادگیری هستیم و کم تر فردی را می‌توان پیدا کرد که فقط یکی از این سبک ‌ها، سبک غالب او باشد.حتی ممکن است سبک یادگیری بعضی از افراد،ترکیب هر ۴ سبک بیان شده باشد.  با وجود کاستی ‌ها و نارسایی ‌هایی که سبک یادگیری وارک دارد اما از ساده‌ترین و عملی‌ترین مدل‌هایی است که در این زمینه وجود دارد و کارکنان به کمک آن راحت ‌تر می‌ توانند سبک یادگیری خود را شناسایی کنند و در زمینه ‌های مختلف شایستگی به موفقیت برسند. اما باید به این موضوع توجه داشته باشند که یادگیری آن‌ ها از طریق هر ۴ روش به دست می‌ آید و سبک یا سبک ‌های یادگیری غالب آن‌ ها، نشان‌ دهنده روشی است که باید بیشتر از روش‌ های دیگر روی آن سرمایه‌گذاری کنند. نتایج این آزمون وحی منزل نیستند و این که مثلا اگر سبک یادگیری غالب شما تصویری باشد به این معنا نیست که دیگر به سبک یادگیری شنیداری نیاز ندارید. شما به همه ۴ روش یادگیری نیاز دارید و چه بسا در برخی موقعیت ‌ها با ضعیف‌ ترین سبک یادگیری خود بتوانید بهتر بیاموزید اما قطعا در بسیاری از موارد نتایج این آزمون می‌ تواند به کمک شما بیاید.

شناخت سبک یادگیری به شما کمک می‌ کند، بهتر و سریعتر آن چه را که می‌ خواهید بیاموزید و همچنین به عنوان متولیان آموزش و توانمند سازی در سازمان‌ ها با شناخت بیشتر نسبت به سبک یادگیری کارکنانتان، روش‌ های آموزشی متناسب‌ تری را طراحی نمایید و همه کارکنان را تنها بر اساس نام برنامه آموزشی مورد نظر(دوره) در آن ثبت نام نکنید.

نرم افزار مدیریت یادگیری و آزمون الکترونیکی ایده، قابلیت طراحی آزمون وارک را به صورت درخواست سفارشی سازی دارد و در صورت نیاز می توانید با تیم فنی ایده تماس حاصل فرمایید.

 
Rate this post

نوشته سبک‌ یادگیری وارک اولین بار در مجله تخصصی آموزش و توسعه منابع انسانی. پدیدار شد.


نظرات (0)
ارسال یک نظر جدید
 
 
نام کامل:
ایمیل:
نظرات: