پرتال مشتریان ایده
RSS Feed
اخبار
Nov
29

راه اندازی آموزش الکترونیکی و کلاس آنلاین برای آموزش از راه دور چند سالی هست که ترند روز آموزشی هست. وجود اینترنت، نرم افزارهای وب کنفرانس و دسترسی اکثر افراد به لپ تاپ و گوشی های هوشمند گسترش این روال رو خیلی بیشتر کرده. البته فقط حوزه آموزش به سراغ نرم افزار های وب کنفرانس نرفته و برای ارتباطات کاری، مشاوره و پزشکی و سایر موارد هم استفاده از این نرم افزارها بسیار کارآمد و محبوب است.

یکی از چالش‌هایی که در دوران کرونا با آن روبرو هستیم، برگزاری هرگونه کنفرانس، جلسه، کلاس و به طور کلی هرچیزی است که نیاز به جمع شدن عده‌ای در مکانی خاص دارد. در همین بازه زمانی کوتاه، انواع و اقسام نرم‌افزارها روانه بازار شد تا زیرساختی برای برگزاری این جلسات آنلاین فراهم شود. یک از نرم افزار هایی که در این بین توانست محبوبیتی کسب کند بیگ بلو باتن است.

بیگ بلو باتن نرم افزاری منبع باز (اوپن سورس) برای برگزاری جلسات و کنفرانس های آنلاین با هر موضوعی اعم از مصاحبه تا آموزش طراحی شده است و هدف یادگیری آنلاین را آسان می کند. استفاده از آن کاملاً آسان است اما شما باید آن را در سرور خود تنظیم کنید تا از آن به عنوان یک پلت فرم کامل یادگیری آنلاین استفاده کنید. این نرم افزار انگلیسی می باشد که می توان آن را فارسی سازی هم کرد. برای راه اندازی بیگ بلو باتن شما نیاز به حداقل یک سرور مجازی لینوکس دارید

دلیل نام گذاری این برنامه، وجود دکمه ای جادویی می باشد که با کمترین زمان و فرایندی می توان وارد جلسه یا کلاس آنلاین شد.

تاریخچه بیگ بلو باتن

در سال ۲۰۰۷٬ پروژه BigBlueButton در دانشگاه Carleton آغاز شد.

اولین نسخه توسط Richard Alam و تحت نظارت Tony Bailetti نوشته شده بود.

در سال ۲۰۰۹ Richard Alam ٬ Denis Zgonijanin و Fred Dixon کد BigBlueButton را در کد google آپلود کردند وNetwork Blindside را تشکیل دادند.

در سال ۲۰۱۰ توسعه دهنده های اصلی یک تخته سفید (white board) برای آپلود کردن ارائه اضافه کردند.

Jeremy Thomerson یک رابط برنامه نویسی کاربردی (API) اضافه کرد که نرم افزار BigBlueButton پس از آن بتواند با Sakai٬ WordPress٬ Moodle 1.9 ٬Moodle 2.0٬ Joomla٬Redmine٬Drupal٬Tiki Wiki CMS Groupware٬Foswiki و LAMS ادغام شود.

در سال ۲۰۱۱ توسعه دهندگان اصلی اعلام کردند که توانایی ضبط و پخش را به نرم افزار BigBlueButton اضافه کرده اند.

آخرین نسخه منتشر شده از نرم افزار BigBlueButton ٬ نسخه ۲.۲ است.

ارتباط با نرم افزار های یادگیری الکترونیکی

بیگ بلو باتن با تمام سیستم های اصلی مدیریت یادگیری الکترونیکی (LMS) ، از جمله Canvas ، Jenzabar، Moodle ، Sakai ،Schoology  و نرم افزار ایده  قابلیت ادغام داخلی و یکپارچه سازی دارد.

امکانات بیگ بلو باتن

عدم محدودیت دسترسی مکانی و زمانی

در هر زمان و مکانی تنها با داشتن اینترنت و موبایل یا کامپیوتر می توانید روی دکمه استثنایی بیگ بلو باتن    bigbluebutton فشارداده و کلاس خود را بالا بیاورید.

پشتیبانی از ایموجی ها

برای ارتباط سریع و راحت فراگیران با ارایه دهنده.

مکالمه صوتی

تمامی کاربران می توانند با کیفیت بالا مکالمه صوتی داشته باشند.

نظرسنجی

امکان ایجاد نظر سنجی میان کاربران

چت خصوصی و گروهی

امکان گفت و گو میان کاربران بصورت خصوصی و عمومی

اتاق فکر Breakout

امکان گروه بندی و ارسال تیم ها به اتاق فکر برای انجام کارهای گروهی

به اشتراک گذاری فایل های از نوع صوت و تصویر

این امکان برای کاربر وجود دارد که کیفیت و اندازه تصویر خود را بر حسب نیاز و کیفیت سرعت اینترت کاهش یا افزایش بدهد.

نوشتن مستقیم مطالب بر روی تخته

کاربر می تواند همزمان با ارائه محتوای مورد نظر خود، بر روی تخته تایپ نماید و نیز از موس و یا قلم نوری استفاده کند

امکان اشتراک و ارائه فایل

فایل ها می توانند به صورت پادکست، پی دی اف، پاورپوینت، تصویر و … باشند. ارایه دهنده می تواند در هر زمان فایل های مورد نظرخود را بر روی صفحه با سایر فراگیران به اشتراک بگذارد.

ضبط جلسات

کلیه کلاس ها و جلسات را می توانید ضبط کنید و بعدا دراختیار داشته باشید.

اشتراک صفحه نمایش

کاربر علاوه بر ارائه محتوای مد نظر خود از طریق آپلود فایل در بخش ارائه، می تواند صفحه نمایش خود را اشتراک بگذارد.

پرسش و پاسخ

در جلسات محیطی برای گفتگوی متنی به صورت عمومی و همچنین به صورت خصوصی وجود دارند که فراگیران می توانند سوالات خود را به صورت متنی با ارایه دهنده و یا با یکدیگر مطرح نمایند.

برگزاری کنفرانس ها در سطح ملی و بین المللی

سیستم وب کنفرانسbigbluebutton  امکان برگزاری وبینارهایی به صورت تعاملی یا یک طرفه را به شما یا سازمانتان با مهمان ها یا شرکای تجاری می دهد.

امکان برگزاری دوره ها یا جلسات آموزشی برای موسسات آموزشی یا واحد های آموزش سازمان ها

bigbluebutton به دانشگاه‌ها، مدارس، موسسات آموزشی و… این امکان را می‌دهد تا کلاس‌ها و دوره های آموزشی خود را با قابلیت‌های ویژه و امکانات پیشرفته اموزشی در محیط اینترنت برگزار کنند و مشکلات و موانع فیزیکی را برای اجرای دوره‌های آموزشی حذف کرده است.

رابط کاربری بر اساس HTML5

BigBlueButton در نسخه ۲.۲ از رابط کاربری HTML5 استفاده می کند که در دستگاه های تلفن همراه نیز اجرا می شود. (اندروید ۶ به بعد و IOS 12 به بعد)

پشتیبانی نرم افزار BIGBLUEBUTTON از تلفن همراه

این نرم افزار دارای قابلیت بهره برداری در سیستم تلفن همراه را دارد. رابط کاربری (UI) این نرم افزار به صورتی طراحی شده تا روی دستگاه تلفن همراه نیز اجرا شود، مانند دسک تاپ، هیچ برنامه موبایلی(اپلیکیشنی) برای بارگیری یا نصب وجود ندارد. بیگ بلو باتن در مرورگر تلفن همراه شما اجرا می شود.

این نرم افزار در سیستم عامل iOS نسخه ۱۲,۲+ و در سیستم عامل  Android نسخه ۶.۰+ قابل اجرا است.

برای پیوستن به یک جلسه، کافیست روی پیوند درون مرورگر یا برنامه تلفن همراه مانند My Idea کلیک می کنید و BigBlueButton در Safari Mobile (iOS) یا Google Chrome (Android) اجرا می شود.

تنها محدودیتی که در سیستم عامل های تلفن همراه وجود دارد این است که مرورگرها از اشتراک صفحه موبایل پشتیبانی نمی کنند، اگرچه می توانید اشتراک صفحه نمایش کاربر دیگری را مشاهده کرد.

جهت مقایسه نرم افزار بیگ بلو باتن با ادوب کانکت به این صفحه مراجعه کنید.

جهت تهیه کلاس مجازی و جلسات آنلاین کلیک کنید

نوشته BIGBLUEBUTTON اولین بار در مجله تخصصی آموزش و توسعه منابع انسانی ایده. پدیدار شد.


نظرات (0)
ارسال یک نظر جدید
 
 
نام کامل:
ایمیل:
نظرات: