پرتال مشتریان ایده
RSS Feed
اخبار
Mar
12

تویوتا به عنوان یکی از شرکت‌های پیشرو ساخت خودرو در جهان شناخته می‌شود که مدیریت منابع انسانی در خط مشی و عملکرد این شرکت جایگاه بالایی دارد. ۴ هدف مهم در چارچوب مدیریت منابع انسانی این شرکت عبارتند از:

  • یکپارچگی سازمانی:براساس این هدف، اهداف فرد و تیم باید یکپارچه بوده و تابع اهداف سازمانی باشند
  • تعهد:تویوتا برای وفاداری و تعهد کارکنان ارزش زیادی قائل است. برای به دست آوردن تعهد کارکنان، معیارهایی مانند حلقه‌های کیفیت و مشارکت کارکنان لازم است
  • انعطاف‌پذیری و سازگاری:برای تحقق انعطاف‌پذیری در سازمان، اختیارات تیمی به اختیار فردی ترجیح داده می‌شود. تیم‌ها وظیفه‌گرا بوده و می‌توان به اقتضای شرایط آن‌ها را تغییر داد. هدف سازگاری از طریق کسب مهارت‌های مختلف و چرخش شغلی به دست می‌آید
  • کیفیت:جهت حصول اطمینان از کیفیت محصول از تکنیک‌های گروه همتا و نظارت تیمی استفاده می‌شود

تویوتا شیوه‌های استخدامی مختلفی مانند تضمین کیفیت محصول، بهبود مستمر، جلسات توجیهی روزانه تیم، قراردادهای موقت، پرداخت براساس عملکرد، آموزش تصمیمات جمعی و غیره را دنبال کرده است. بر اساس این مدل، یک استراتژی مدیریت منابع انسانی صحیح باید دارای یک هدف کاملا مرتبط با هدف سازمانی بوده و این هدف باید با تکیه بر شیوه‌های اصلی مدیریت منابع انسانی ارائه شود.

Rate this post

نوشته مدل های منابع انسانی: مدل تویوتا اولین بار در مجله تخصصی آموزش و توسعه منابع انسانی. پدیدار شد.


نظرات (0)
ارسال یک نظر جدید
 
 
نام کامل:
ایمیل:
نظرات: